Pedagogika szkolna z animacją kulturalną - studia pierwszego stopnia - licencjackie stacjonarne

Wydział Nauk Społecznych

Czas trwania

Uzyskiwany dyplom

3-lata (6 semestrów)

Licencjat kierunek Pedagogika

Oferta rekrutacyjna

    Warunki przyjęcia na studia: Warunkiem ubiegania się o przyjęcie na studia jest posiadanie świadectwa dojrzałości. Kryterium kwalifikacji dla kandydatów posiadających świadectwo dojrzałości uzyskane w systemie „nowej matury” stanowił konkurs (ranking) sumy % punktów uzyskanych w części pisemnej egzaminu maturalnego, złożonego na poziomie podstawowym z trzech wybranych przedmiotów: język polski, język obcy nowożytny, filozofia, geografia, historia, język łaciński i kultura antyczna, matematyka, wiedza o społeczeństwie. Kryterium kwalifikacji dla kandydatów posiadających świadectwo dojrzałości uzyskane w systemie „starej matury” stanowił konkurs (ranking) średniej ocen z trzech przedmiotów przedstawionych poniżej : historia lub wiedza o społeczeństwie lub filozofia lub język łaciński, geografia lub matematyka, język polski lub język obcy nowożytny.
    Wymagania programowe: Efekty kształcenia zostały określone w Uchwale nr 916 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 27 kwietnia 2012 r., z późn. zm., w sprawie określenia efektów kształcenia dla poziomów i profili kształcenia na kierunkach prowadzonych w Uniwersytecie.
    Studia pierwszego stopnia na specjalności: Pedagogika szkolna z animacją kulturalną trwają 3 lata (6 semestrów) i mają profil ogólnoakademicki. Specjalność mieści się w obszarze kształcenia nauk społecznych i humanistycznych. Liczba uzyskanych punktów ECTS wynosi 180.
    KWALIFIKACJE ABSOLWENTA
    Absolwent studiów pierwszego stopnia specjalności: Pedagogika szkolna z animacją kulturalną dysponuje interdyscyplinarną wiedzą z zakresu pedagogiki, filozofii, socjologii oraz psychologii, która pozwala mu na zrozumienie społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania, pracy opiekuńczej z dziećmi i młodzieżą. Podstawę kształcenia specjalistycznego w zakresie pedagogiki szkolnej stanowi wiedza odnosząca się do praktyki edukacyjnej, która daje podstawę do rozumienia i interpretacji funkcjonowania instytucji szkoły, zachodzących w jej obrębie procesów oraz złożoności i zmienności relacji wychowawczych. Absolwent otrzymuje gruntowne przygotowanie merytoryczne i metodyczne posługiwania się warsztatem diagnostycznym, pozwalającym na określenie indywidualnych potrzeb uczniów oraz rozpoznanie specyficznych problemów wychowawczych placówki. Potrafi samodzielnie przygotować i przeprowadzić projekty edukacyjne (profilaktyczne, wychowawcze, animacyjne). Absolwent posiada także pogłębioną wiedzę w zakresie kultury (również regionalnej) historii sztuki, edukacji międzykulturowej, a także kompetencje do prowadzenia pracy animacyjnej w środowisku szkolnym i lokalnym. Potrafi podejmować działania twórcze na rzecz własnego rozwoju i rozwoju wychowanka (grup wychowanków) wyrażających się innowacyjnością, oryginalnością działań, elastycznością oraz tendencją do samokształcenia.
    Do uzyskania kwalifikacji studiów I stopnia wymagane są wszystki poniższe efekty kształcenia. Po ukończeniu studiów I stopnia absolwent:
    W zakresie wiedzy:
    a. zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła i zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych
    b. ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
    c. ma podstawową wiedzę dotyczącą problemów edukacyjnych we współczesnej szkole oraz w zakresie poszczególnych dziedzin kultury i sztuki
    d. zna wybrane koncepcje człowieka stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej
    e. ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym
    f. ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych podmiotów działalności pedagogicznej
    g. ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach
    h. ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego wykorzystywaną w działalności pedagogicznej i pracy animacyjnej w środowisku szkolnym i lokalnym
    i. zna podstawowe teorie dotyczące procesów wychowania, uczenia się i nauczania, w tym diagnozowania, projektowania i ewaluowania działań edukacyjnych,
    j. ma podstawową , uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, których rozwija się człowiek
    k. zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
    l. ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań naukowych w pedagogice w zakresie właściwym dla studiowanej specjalności
    m. ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki szkolnej i pedagogiki kultury (również regionalnej) historii sztuki, edukacji międzykulturowej
    n. ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych i ewaluacyjnych w praktyce pedagogicznej dla różnych etapów edukacyjnych, uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne człowieka
    o. ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności edukacyjnej i animacyjnej
    p. ma elementarną wiedzę na temat prowadzenia działalności gospodarczej w sferze kultury
    q. ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych i kulturalnych
    r. ma elementarną wiedzę dotyczącą projektowania ścieżki własnego rozwoju
    s. ma podstawową wiedzę na temat norm i zasad etycznych w pracy pedagoga i animatora kultury
    W kategorii umiejętności
    a. potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych w kontekście diagnozowania problemów edukacyjnych
    b. potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną w celu projektowania działań o charakterze edukacyjnym i animacyjnym
    c. posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresie pedagogiki, nauk o kulturze w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej i animacji środowiska edukacyjnego i lokalnego
    d. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając z różnych źródeł i technologii
    e. posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych, potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować ich wyniki
    f. potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych i z zakresu kultury (także regionalnej)
    g. posiada umiejętności komunikacyjne i budowania współpracy niezbędne w pracy pedagoga szkolnego i animatora
    h. posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań
    i. posiada umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych
    j. potrafi wzbudzać i pielęgnować ekspresję artystyczną dzieci, młodzieży i dorosłych
    k. potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności pedagogicznej i animacyjnej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki działań pedagogicznych
    l. potrafi pracować w zespole pełniąc w nim różne role, umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności edukacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań pedagoga szkolnego i animatora kultury
    m. potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji przyszłym działaniu
    W kategorii kompetencje społeczne:
    a. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
    b. docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań pedagoga szkolnego i animatora kultury w środowisku edukacyjnym i lokalnym
    c. ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym wynikających z roli pedagoga i animatora kultury
    d. ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, jest refleksyjny i krytyczny wobec własnych działań zawodowych
    e. analizuje własne działania wychowawcze i animacyjne z wykorzystaniem zasad i norm etycznych f jest świadomy istnienia etycznego wymiaru badań naukowych
    g. jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i animacyjne w szkole i środowisku lokalnym
    h. odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
    i. jest gotowy do podejmowania działań na rzecz samo zatrudnienia w kulturze
    PRAKTYKA
    Studenci mają obowiązek odbycia pedagogicznej praktyki w wymiarze 300 godzin w instytucji/placówce kultury, organizacji lub przedsiębiorstwie, które prowadzą działalność społeczno-kulturalną (np. fundacje, stowarzyszenia kulturalne, agencje reklamowe, ośrodki wypoczynku i rekreacji - w tym kolonie letnie dla dzieci i młodzieży) lub w placówce oświatowej.
    Celem praktyki jest zapoznanie się studenta ze specyfiką działalności zawodowej pedagoga szkolnego i animatora kultury oraz organizacją i działalnością wybranej placówki edukacyjnej lub kultury
    Praktyki mają charakter obowiązkowy. Kontrolowaniem odbywania praktyk zajmuje się wyznaczony przedstawiciel uczelni na podstawie złożonych przez studenta dokumentów zgodnie z instrukcja praktyk.
    Student powinien zaliczyć wszystkie przedmioty zgodnie z obowiązującym planem studiów i programem nauczania. Wszystkie przedmioty kończą się zaliczeniem lub egzaminem. Student jest zobowiązany do złożenia pracy dyplomowej i zdania egzaminu dyplomowego.
    Dostęp do dalszych studiów: prawo do ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia, prawo do ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe
    Posiadane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe(o ile to możliwe): Absolwenci specjalności pedagogika szkolna z animacją kulturalną są przygotowani do pracy na stanowisku pedagoga szkolnego w placówkach oświatowych, specjalisty (ds. wychowawczych) w poradniach psychologiczno – pedagogicznych, w różnego typu placówkach kulturalno - oświatowych (domy kultury, biblioteki, kulturalne, inicjatywy pozarządowe) na stanowisku specjalisty w zakresie animacji kulturalnej.

Więcej szczegółów na rekrutacja.uwm.edu.pl

Plan studiów

Semestr 1

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
I - Wymagania ogólne
Język obcy I
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Technologie informacyjne
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
II - Podstawowe
Psychologia ogólna
4
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
30
15
Socjologia
5
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
30
30
III - Kierunkowe
Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
3
ZAL
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
30
15
Historia wychowania i myśli pedagogicznej
5
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
30
30
Komunikacja interpersonalna
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Sztuka wystąpień publicznych
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Teoretyczne podstawy wychowania
4
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
30
30
VII - Inne
Etykieta
0,5
ZAL
Wykład
4
Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
0,5
ZAL
Wykład
4
SUMA
30,0

Semestr 2

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
I - Wymagania ogólne
Język obcy II
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
II - Podstawowe
Filozofia z etyką
4
ZAL
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
30
30
III - Kierunkowe
Pedagogika społeczna
3
ZAL
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
30
30
Teoretyczne podstawy kształcenia
4
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
30
15
IV - Specjalnościowych
Kompetencje komunikacyjne w pracy animatora 1
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Pedagogika zdolności
5
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
30
30
Teoretyczne podstawy animacji społeczno-kulturalnej
3
EGZ
Wykład
30
VI - Praktyka
Praktyka ciągła
5,5
ZAL-O
Praktyki
120
Praktyka śródroczna
1
ZAL-O
Ćwiczenia
15
VII - Inne
Ergonomia
0,25
ZAL
Wykład
2
Ochrona własności intelektualnej
0,25
ZAL
Wykład
2
SUMA
30,0

Semestr 3

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
I - Wymagania ogólne
Język obcy III
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Wychowanie fizyczne
0
ZAL-O
Wychowanie fizyczne
30
II - Podstawowe
Pojęcia i systemy pedagogiczne
4
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
30
30
Psychologia rozwoju i osobowości
4
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
30
15
Socjologia edukacji
2
ZAL
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
IV - Specjalnościowych
Animacja w działaniach profilaktycznych 1
2
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Historia muzyki
3
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Kompetencje komunikacyjne w pracy animatora 2
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Metodyka animacji społeczno-kulturalnej 1
3
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
30
Pedagogika twórczości
5
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
30
30
Podstawy diagnozy i terapii pedagogicznej 1
2
ZAL-O
ZAL-O
Ćwiczenia
Wykład
15
15
VI - Praktyka
Praktyka śródroczna 2
1
ZAL-O
Ćwiczenia
15
SUMA
30,0

Semestr 4

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
I - Wymagania ogólne
Język obcy IV
2
EGZ
Ćwiczenia
30
III - Kierunkowe
Metody badań pedagogicznych
4
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
30
Seminarium dyplomowe i praca dyplomowa 1
4
ZAL-O
Ćwiczenia
30
IV - Specjalnościowych
Animacja w działaniach profilaktycznych 2
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Kultura literacka
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Metodyka animacji społeczno-kulturalnej 2
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Prawo autorskie
1
ZAL-O
Wykład
15
Projektowanie pedagogiczne 1
3
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
30
15
V - Specjalizacyjne
Podstawy diagnozy i terapii pedagogicznej 2
4
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
30
VI - Praktyka
Praktyka ciągła
5
ZAL-O
Praktyki
120
Praktyka śródroczna 3
1
ZAL-O
Ćwiczenia
15
SUMA
30,0

Semestr 5

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
I - Wymagania ogólne
Przedmiot w ramach modułu ogólnouczelnianego
2
ZAL-O
Wykład
30
III - Kierunkowe
Seminarium dyplomowe i praca dyplomowa 2
5
ZAL-O
Ćwiczenia
30
IV - Specjalnościowych
Historia sztuki
4
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
30
15
Kultura muzyczna
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Metodyka animacji społeczno-kulturalnej 3
4
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
30
Podstawy ewaluacji
4
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
30
Projektowanie pedagogiczne 2
3
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
30
Przedsiębiorczość
2
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Warsztaty pisania tekstów naukowych
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Warsztaty teatralno-ruchowe
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
SUMA
30,0

Semestr 6

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
I - Wymagania ogólne
Przedmiot w ramach modułu ogólnouczelnianego
2
ZAL-O
Wykład
30
III - Kierunkowe
Seminarium dyplomowe i praca dyplomowa 3
5
ZAL-O
Ćwiczenia
30
IV - Specjalnościowych
Animacja społeczności lokalnej
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Edukacja międzykulturowa
3
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Emisja głosu
1
ZAL-O
Ćwiczenia
15
Gry interakcyjne
1
ZAL-O
Ćwiczenia
15
Kompetencje profesjonalne pedagoga szkolnego
4
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
30
Kultura filmowa
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Media w pracy animatora
2
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Polityka kulturalna Polski i UE
3
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Warsztaty umiejętności wychowawczych
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Wspieranie rozwoju profesjonalnego z elementami coachingu
3
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
30
SUMA
30,0