Terapia pedagogiczna i wspomaganie rozwoju dziecka zdolnego - studia drugiego stopnia niestacjonarne

Wydział Nauk Społecznych

Czas trwania

Uzyskiwany dyplom

2-lata (4 semestry)

Magister kierunek Pedagogika

Oferta rekrutacyjna

    Warunki przyjęcia na studia: Warunkiem ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia o specjalności Terapia pedagogiczna i wspomaganie rozwoju dziecka zdolnego jest posiadanie dyplomu ukończenia studiów co najmniej pierwszego stopnia (zawodowych) specjalności: edukacja początkowa, wczesna edukacja, edukacja zintegrowana, edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna lub zbliżonej, nadającej uprawnienia do nauczania dzieci na poziomie klas I-III szkoły podstawowej. Zasady rekrutacji określa Rada Wydziału, a głównym kryterium jest ranking ostatecznego wyniku studiów – bez wyrównania do pełnej oceny, w ramach określonego limitu miejsc.
    Wymagania programowe: Efekty kształcenia zostały określone w Uchwale nr 916 Senatu Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie z dnia 27 kwietnia 2012 r., z późn. zm., w sprawie określenia efektów kształcenia dla poziomów i profili kształcenia na kierunkach prowadzonych w Uniwersytecie.
    Studia drugiego stopnia na specjalności Terapia pedagogiczna i wspomaganie rozwoju dziecka zdolnego trwają 2 lata (4 semestry) i mają profil ogólnoakademicki. Kierunek studiów mieści się w obszarze kształcenia z zakresu nauk społecznych. Liczba uzyskanych punktów ECTS wynosi 120. Łączna liczba godzin zajęć dydaktycznych wynosi conajmniej 1007.
    KWALIFIKACJE ABSOLWENTA
    Absolwent posiada przygotowanie do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz do pracy z uczniami w klasach IV-VI szkoły podstawowej w zakresie terapii pedagogicznej i wspomagania rozwoju zdolności. Otrzymał rzetelne przygotowanie do prowadzenia diagnozy pedagogicznej, projektowania działań terapeutycznych i prorozwojowych oraz prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z dziećmi wykazującymi specyficzne trudności w uczeniu się. Przygotowany został także do identyfikowania wielorakich zdolności dzieci, planowania ścieżek ich indywidualnego rozwoju oraz do prowadzenia zajęć rozwijających indywidualne uzdolnienia. W toku studiów zdobył ponadto szerokie kompetencje psychopedagogiczne i interpersonalne.
    Do uzyskania kwalifikacji II stopnia wymagane są wszystkie wymienione poniżej efekty kształcenia.
    1. W kategorii wiedzy:
    • zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w pedagogice wczesnoszkolnej i przedszkolnej,
    • ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz jej powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk,
    • ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, nurtach i systemach pedagogicznych oraz ich uwarunkowaniach,
    • ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i szkolnej,
    • ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i szkolnej,
    • ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, ze szczególnym uwzględnieniem etapu wychowania przedszkolnego i szkoły podstawowej,
    • ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach na etapie wychowania przedszkolnego i szkoły podstawowej,
    • ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach na poziomie szkoły podstawowej,
    • ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych na poziomie przedszkolnym i szkoły podstawowej,
    • ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych,
    • ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat uwarunkowań kształcenia i wychowania dziecka; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii; posiada pogłębioną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do etapu przedszkola i szkoły oraz uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów (z zaburzeniami rozwoju oraz szczególnie uzdolnionych),
    • ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych w okresie przedszkolnym i szkolnym,
    • ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących,
    • ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem miejsca przedszkola i szkoły podstawowej,
    • ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej,; posiada pogłębioną wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
    • ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym etyki zawodowej nauczyciela i nauczyciela terapeuty.
    2. W kategorii umiejętności:
    • posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych oraz interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych,
    • potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i szkolnej oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych oraz do diagnozowania, projektowania i realizacji działań praktycznych w przedszkolu i szkole podstawowej,
    • posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne, potrafi dialogowo rozwiązywać konflikty, sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie wczesnej edukacji i pedagogiki szkolnej, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów,
    • posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych wypowiedzi dotyczących dziecka i jego rozwoju, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych,
    • posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, dotyczących edukacji przedszkolnej i szkolnej, kierując się zasadami etycznymi;
    • posiada rozwinięte umiejętności badawcze w zakresie: pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i szkolnej; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii,
    • potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych, związanych z kolejnymi etapami edukacyjnymi dziecka; potrafi dostrzec specyfikę funkcjonowania dzieci/uczniów w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych,
    • potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania działań praktycznych w przedszkolu, szkole oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
    • potrafi rozwiązywać złożone problemy pedagogiczne i przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych w przedszkolu i szkole podstawowej,
    • potrafi wybrać i zastosować środki i metody pracy właściwe dla edukacji przedszkolnej i szkolnej w celu efektywnego wykonania zadań zawodowych nauczyciela; analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji,
    • potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych na poziomie przedszkola i szkoły podstawowej oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego,
    • potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania.
    3. W kategorii kompetencji społecznych:
    • ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się oraz ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego nauczyciela terapeuty,
    • wykazuje aktywność i wytrwałość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań na rzecz dziecka i jego rozwoju oraz pogłębione umiejętności organizacyjne w zakresie działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych nauczyciela terapeuty; posiada umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami na rzecz podnoszenia jakości pracy placówek edukacyjnych,
    • odnosi zdobytą w zakresie nauk pedagogicznych wiedzę do projektowania działań zawodowych nauczyciela; ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu pracy nauczyciela terapeuty,
    • pełniąc rolę nauczyciela terapeuty utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych w przedszkolu i szkole podstawowej,
    • jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej nauczyciela terapeuty; dostrzega dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych w przedszkolu i szkole podstawowej,
    • odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy w przedszkolu i szkole podstawowej, prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny za dzieci/uczniów powierzonych jego opiece,
    • jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach działających na rzecz dobra dziecka, wykazuje podejście refleksyjnego praktyka i pogłębioną wrażliwość nauczyciela terapeuty,
    • ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata i rozumie misję kontynuacji tego dziedzictwa z udziałem dzieci/uczniów.
    PRAKTYKA
    Absolwent odbył obowiązkową praktykę ciągłą w wymiarze 4 tygodni (120 godzin), realizowaną w przedszkolu, szkole podstawowej i poradni psychologiczno-pedagogicznej.
    Celem praktyki jest:
    a) konfrontacja zdobywanej w toku studiów wiedzy teoretycznej z rzeczywistością edukacyjną w działaniu praktycznym,
    b) zapoznanie się z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej.
    c) doskonalenie profesjonalnych umiejętności studentów w zakresie pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz dziećmi szczególnie uzdolnionymi,
    d) poznawanie specyfiki pracy nauczyciela terapeuty,
    e) nabywanie podstawowych kompetencji w zakresie planowania, organizacji i prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
    Student powinien zaliczyć wszystkie przedmioty zgodnie z obowiązującym planem studiów i programem nauczania. Przedmioty kończą się zaliczeniem lub egzaminem. Student jest zobowiązany do złożenia pracy magisterskiej i zdania egzaminu magisterskiego.
    Dostęp do dalszych studiów: prawo do ubiegania się o stopień naukowy doktora, prawo do ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe
    Posiadane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe(o ile to możliwe): Absolwent kierunku Pedagogika specjalność Terapia pedagogiczna i wspomaganie rozwoju dziecka zdolnego przygotowany jest do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz do pracy z uczniami w klasach IV-VI szkoły podstawowej w zakresie terapii pedagogicznej i wspomagania rozwoju zdolności. Absolwent jest przygotowany do pracy badawczej i podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).

Więcej szczegółów na rekrutacja.uwm.edu.pl

Plan studiów

Semestr 1

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
I - Wymagania ogólne
Język obcy I
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
II - Podstawowe
Antropologia kulturowa
2
ZAL-O
Wykład
15
Logika
2
ZAL
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
10
10
Metodologia badań społecznych
3
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
10
10
Technologie informacyjne w pedagogice
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Współczesne koncepcje filozofii i etyki
2
ZAL-O
Wykład
15
Współczesne problemy psychologii
2
EGZ
Wykład
30
Współczesne problemy socjologii
2
ZAL-O
Wykład
15
III - Kierunkowe
Pedagogika ogólna
4
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Pedeutologia
3
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
10
10
Seminarium magisterskie i praca dyplomowa 1
5
ZAL-O
Ćwiczenia
30
VII - Inne
Etykieta
0,5
ZAL
Wykład
4
Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
0,5
ZAL
Wykład
4
SUMA
30,0

Semestr 2

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
III - Kierunkowe
Pedagogika porównawcza
2
ZAL
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
10
10
Pedagogika specjalna
2
ZAL
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
10
10
Seminarium magisterskie i praca dyplomowa 2
6
ZAL-O
Ćwiczenia
30
IV - Specjalnościowych
Diagnostyka pedagogiczna
3
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Metodyka terapii dziecka z dysleksją rozwojową/ryzykiem dysleksji
3
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
10
Podstawy twórczości dziecka i nauczyciela
2
ZAL
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
10
10
Praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w uczeniu
2
ZAL
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
10
10
Psychologia kliniczna dziecka
2
ZAL
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
10
10
Psychologia wieku dziecięcego
3
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
10
Rozwijanie uzdolnień ruchowych dziecka
1,5
ZAL-O
Ćwiczenia
10
Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej
3
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
10
VII - Inne
Ergonomia
0,25
ZAL
Wykład
2
Ochrona własności intelektualnej
0,25
ZAL
Wykład
2
SUMA
30,0

Semestr 3

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
II - Podstawowe
Filozoficzne podstawy pedagogiki
2
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
10
10
III - Kierunkowe
Andragogika
2
ZAL
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
10
10
Pedagogika resocjalizacyjna
2
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
10
10
Seminarium magisterskie i praca dyplomowa 3
6
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Sztuka skutecznej argumentacji i negocjacji
2
ZAL-O
Ćwiczenia
15
IV - Specjalnościowych
Elementy logopedii
3
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
10
10
Metodyka terapii zaburzeń ruchowych
2
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
10
10
Podstawy psychoterapii dziecka
4
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
20
10
Praca z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo
2
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
10
10
Psychologia zdolności
3
EGZ
ZAL
Wykład
Ćwiczenia
10
10
Wspieranie rozwoju uzdolnień językowych
2
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
10
10
SUMA
30,0

Semestr 4

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
III - Kierunkowe
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia
1
ZAL-O
Wykład
10
Seminarium magisterskie i praca dyplomowa 4
7
ZAL-O
Ćwiczenia
30
IV - Specjalnościowych
Arteterapia i wspieranie rozwoju uzdolnień w zakresie sztuk
2
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
10
10
Biblioterapia
2
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
10
10
Muzykoterapia
1
ZAL-O
Wykład
10
Pedagogika zabawy
1
ZAL-O
Ćwiczenia
10
Praca z dzieckiem uzdolnionym muzycznie
1
ZAL-O
Ćwiczenia
10
Teatr i drama w pracy z dzieckiem
2
ZAL-O
Ćwiczenia
20
Technologie informatyczne w terapii i wspieraniu uzdolnień dziecka
2
ZAL-O
Ćwiczenia
20
Wychowawcze aspekty pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych
3
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
10
20
Wykład monograficzny
2
ZAL-O
Wykład
15
VI - Praktyka
Praktyka pedagogiczna ciągła (placówki, szkoła kl. IV-VI, szkoła kl. I-III, przedszkole)
6
ZAL-O
Praktyki
120
SUMA
30,0