Wymagania programowe:
Efekty kształcenia zostały określone w Uchwale nr 173 Senatu Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w
Olsztynie z dnia 26 czerwca 2017 r. w sprawie zmiany profilu kształcenia i określenia efektów kształcenia dla praktycznego profil kształcenia na poziomie studiów drugiego stopnia kierunku towaroznawstwo.
Kierunek studiów towaroznawstwo o profilu praktycznym należy do obszaru kształcenia w zakresie nauk społecznych oraz nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych. Liczba uzyskanych punktów ECTS wynosi 90, a łączna liczba godzin zajęć dydaktycznych 992.
KWALIFIKACJE ABSOLWENTA
Absolwenci studiów drugiego stopnia – magisterskich na kierunku „towaroznawstwo” na Wydziale Nauki o Żywności posiadają rozszerzoną i pogłębioną wiedzę, umiejętności praktyczne i kompetencje z zakresu: towaroznawstwa, kształtowania i oceny jakości, bezpieczeństwa produktu, zarządzania produktem. Cechuje go umiejętność oceny wpływu surowców i procesu technologicznego na jakość produktu, wykorzystywania zjawisk fizycznych, procesów chemicznych i biologicznych oraz parametrów technicznych w kształtowaniu jakości produktu. Wykazuje umiejętność planowania, projektowania, wdrażania, doskonalenia i integrowania znormalizowanych systemów zarządzania poprzez wykorzystanie dostępnych metod i technik, stosowania podejścia procesowego, oceny ryzyka i rachunku kosztów jakości. Posiada umiejętność opracowania i identyfikacji charakterystyk produktu, oceny wartości rynkowej produktu, stosowania narzędzi analizy ekonomicznej w procesie decyzyjnym w przedsiębiorstwie, zwłaszcza w kształtowaniu popytu i podaży. Ma świadomość, że jego decyzje wpływają na bezpieczeństwo konsumentów, postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej. Posiada umiejętność pracy w grupie i kierowania grupą oraz posługuje się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Dodatkowo Absolwent specjalności Menedżer usług gastronomiczno-hotelarskich posiada interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności w zakresie: zarządzania przedsiębiorstwem w działalności gastronomiczno-hotelarskiej, organizacji pracy oraz planowania strategii rozwoju, kreowania ofert i dopasowywania ich do indywidualnych potrzeb odbiorców, zarządzania zasobami ludzkimi i czasem w przedsiębiorstwach sektora gastronomiczno-hotelarskiego, dokonywania oceny możliwości i zagrożeń rozwoju działalności przedsiębiorstwa sektora gastronomiczno-hotelarskiego.
Do uzyskania kwalifikacji studiów II stopnia wymagane są wszystkie poniższe efekty kształcenia. Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku towaroznawstwo Absolwent:
w zakresie wiedzy zna i rozumie:
• w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla kierunku towaroznawstwo, niezbędne do zrozumienia więzi społecznych oraz zjawisk i procesów przyrodniczych
• metody niezbędne do opisu i prognozowania przebiegu zjawisk oraz procesów przyrodniczych i społecznych, właściwych dla kierunku towaroznawstwo
• w pogłębionym stopniu wybrane metody i narzędzia badawcze właściwe do przeprowadzania doświadczeń, analizy procesów oraz identyfikacji rządzących nimi prawidłowości charakterystycznych dla towaroznawstwa
• kierunki rozwoju z zakresu wybranych nauk niezbędne do rozwiązywania problemów z zakresu towaroznawstwa
• aktualne paradygmaty towaroznawstwa, ich miejsce w systemie nauk i relacji z innymi naukami oraz ich relacje z otoczeniem społeczno-gospodarczym
• w pogłębionym stopniu zasady i wymagania znormalizowanych systemów zarządzania (jakością, bezpieczeństwem żywności i środowiskiem) umożliwiające ich projektowanie, integrację i doskonalenie
• w pogłębionym stopniu znaczenie instytucji społeczno-gospodarczych, relacje między nimi oraz procesy w nich zachodzące
• systemy normatywne związane z produkcją wyrobów, świadczeniem usług i zarządzaniem oraz źródła ich zmienności
• w pogłębionym stopniu prawidłowości rządzące procesami zmian w kształtowaniu jakości wyrobów i usług, metody ich pomiaru oraz relacje z innymi naukami oraz otoczeniem społeczno-gospodarczym
• w pogłębionym stopniu rolę człowieka w kształtowaniu i funkcjonowaniu norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznychi ekologicznych) związanych ze świadczeniem usług, produkcją i obrotem towarami oraz ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
• terminologię używaną w towaroznawstwie i naukach pokrewnych w języku polskim i angielskim
• zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, a także zasady i systemy techniczne typowe dla kierunku towaroznawstwo
• skalę i rodzaje zagrożeń środowiskowych związanych z produkcją i obrotem żywnością
• cykl życia produktów, urządzeń, obiektów, systemów technicznych i technologii właściwych dla towaroznawstwa
• zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz zarządzania i form rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości
w zakresie umiejętności potrafi:
• identyfikować, interpretować, integrować i wyjaśniać procesy, zjawiska społeczne i przyrodnicze w zakresie kierunku towaroznawstwo, wykorzystując informacje z dostępnej literatury i baz danych
• ocenić przydatność i możliwość wykorzystania osiągnięć technicznych i technologicznych w zakresie kierunku towaroznawstwo
• wykonać wstępną analizę ekonomiczną podejmowanych działań związanych z rozwojem produktu
• dokonać krytycznej oceny różnych wariantów działania, ocenić ryzyko oraz samodzielnie rozwiązywać wybrane problemy decyzyjne pojawiające się w praktyce gospodarczej
• samodzielnie prognozować i modelować złożone procesy społeczne i przyrodnicze, właściwe dla kierunku towaroznawstwo oraz przewidywać ich praktyczne skutki
• stosować zaawansowane techniki, metody, narzędzia badawcze i technologie (w tym komunikacyjno-informacyjne), właściwe dla kierunku towaroznawstwo, z uwzględnieniem ich praktycznych aspektów społecznych
• samodzielnie i wszechstronnie analizować problemy związane z jakością i bezpieczeństwem żywności w całym łańcuchu żywnościowym w celu poprawy jakości życia człowieka
• samodzielnie, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować i zrealizować wyrób, system lub proces typowy dla kierunku towaroznawstwo, używając właściwych metod, technik i narzędzi niezbędnych do ich realizacji i analizy laboratoryjnej, statystycznej i ekonomicznej
• samodzielnie posługiwać się systemami normatywnymi i regułami w celu rozwiązania konkretnych problemów, właściwych dla kierunku towaroznawstwo
• na podstawie własnej wiedzy i umiejętności, przygotować opracowanie praktyczne lub ekspertyzę w zakresie towaroznawstwa
• ocenić jakość produktów spożywczych i przemysłowych
• komunikować się na tematy specjalistyczne, na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
• prowadzić debatę i prezentować własne stanowisko poparte argumentacją w kontekście aktualnych trendów w rozwoju kierunku towaroznawstwo
• posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w zakresie terminologii towaroznawczej
• posługiwać się literaturą obcojęzyczną oraz czytać ze zrozumieniem teksty naukowe właściwe dla kierunku towaroznawstwo
• pracować w zespole i kierować pracą zespołu
• samodzielnie planować własną karierę zawodową w oparciu o zdobyte umiejętności praktyczne
w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do:
• krytycznej oceny treści poznawanych w procesie kształcenia i samokształcenia; krytycznej oceny przygotowania zawodowego
• systematycznego uzupełniania wiedzy towaroznawczej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
• inspirowania, organizowania i realizowania projektów społecznych mających na celu poprawę jakości życia
• inicjowania i realizowania interdyscyplinarnych projektów w zakresie towaroznawstwa
• do wdrażania i realizowania projektów i prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie towaroznawstwa
• rozwijania i upowszechniania praktycznego dorobku towaroznawstwa
• do profesjonalnego wykonywania zawodu i upowszechniania zasad dobrych praktyk
• przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad
• wzięcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe
PRAKTYKI
Studenci mają obowiązek odbycia praktyk w wymiarze 3 miesięcy (480 godzin) / 20 punktów ECTS. Praktyka jest realizowana w zakładach produkcyjnych, instytutach i laboratoriach badawczych, jednostkach nadzorujących spełnienie wymagań prawnych i dobrowolnych, związanych z produkcją, obrotem, oceną i certyfikacją produktów spożywczych, artykułów przemysłowych i systemów zarządzania.
Celem praktyk jest utrwalenie i poszerzenie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności praktycznych nabytych na zajęciach dydaktycznych; poznanie i krytyczna analiza zasobów organizacji, funkcjonujących rozwiązań systemowych w zakresie znormalizowanych systemów zarządzania oraz stosowanych procedur, analiza potencjału organizacji oraz identyfikacja ryzyk i szans.
Student powinien zaliczyć wszystkie przedmioty zgodnie z obowiązującym programem i planem studiów (wykłady, ćwiczenia, seminaria). Wszystkie przedmioty kończą się zaliczeniem lub egzaminem.
Student zobowiązany jest do złożenia pracy dyplomowej i zdania egzaminu dyplomowego.
|