Edytorstwo tekstów - studia drugiego stopnia stacjonarne

Wydział Humanistyczny

Czas trwania

Uzyskiwany dyplom

2-lata (4 semestry)

Magister kierunek Filologia Polska

Oferta rekrutacyjna

    Warunki przyjęcia na studia: Warunkiem ubiegania się o przyjęcia na studia drugiego stopnia – magisterskie danego kierunku jest posiadanie dyplomu ukończenia studiów co najmniej pierwszego stopnia (zawodowych). Zakres kierunków studiów, po których absolwenci mogą ubiegać się o przyjęcia na dany kierunek kształcenia, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji kandydata oraz zasady rekrutacji określa rada wydziału, a głównym kryterium jest ranking ostatecznego wyniku studiów – bez wyrównania do pełnej oceny, w ramach określonego limitu miejsc.
    Wymagania programowe: Efekty kształcenia zostały określone w Uchwale nr 916 Senatu Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie z dnia 27 kwietnia 2012 r., z późn. zm., w sprawie określenia efektów kształcenia dla poziomów i profili kształcenia na kierunkach prowadzonych w Uniwersytecie.
    Studia drugiego stopnia trwają 2 lata (4 semestry) i mają profil ogólnoakademicki. Kierunek studiów mieści się w obszarze nauk społecznych i humanistycznych. Liczba punktów ECTS jest niemniejsza niż 120.
    Do uzyskania kwalifikacji studiów II stopnia wymagane są wszystkie poniższe efekty kształcenia:
    WIEDZA
    -Wszechstronnie zna i pojmuje związki między refleksją literaturoznawczą i językoznawczą a różnorodnymi zjawiskami kulturowymi
    -Zna współczesne modele przemian kulturowych
    -Ma świadomość wielości i różnorodności stanowisk metodologicznych, teorii i szkół naukowych w literaturoznawstwie, językoznawstwie i kulturoznawstwie oraz zna najważniejsze z nich
    -Zna literaturę polską na szerokim tle kulturowym, z uwzględnieniem perspektywy komparatystycznej, filozoficznej i antropologicznej
    -Zna i rozumie zależności między literaturą i naukami na poziomie umożliwiającym pracę multi- i interdyscyplinarną
    -Zna dzieje krytyki literackiej i refleksji literaturoznawczej na tle europejskiej i światowej myśli filozoficznej, estetycznej, antropologicznej i dyskursów humanistyki
    -Zna terminologię literaturoznawczą, językoznawczą i kulturoznawczą na poziomie rozszerzonym
    -Zna i charakteryzuje wybrane stanowiska metodologiczne w zakresie badań literackich oraz badań nad językiem – od czasów najdawniejszych po czasy współczesne, zna dokonania i poglądy wybitnych badaczy literatury i języka, zna główne teorie i szkoły językoznawcze w obrębie językoznawstwa polonistycznego i ogólnego
    -Posiada wiedzę z zakresu rozwoju teorii literatury – od starożytności po czasy współczesne – oraz jej związków z innymi dziedzinami wiedzy: filozofią, psychologią, językoznawstwem, semiotyką i socjologią
    -Zna historię języka polskiego (system fonologiczny, gramatyczny, leksykalny), zna funkcjonalno-stylistyczne i regionalne zróżnicowanie polszczyzny w ujęciu diachronicznym
    -Ma wiedzę z zakresu współczesnej dialektologii, socjolingwistyki i etnolingwiyki
    -Zna systemy semiotyczne, zna i rozumie związki między semantyką i aksjologią
    -Zna typologię odmian współczesnego języka polskiego
    -Zna i rozumie zagadnienia komunikacji językowej – interpersonalnej i interkulturowej
    -Dysponuje podstawową wiedzą o instytucjach kultury i orientacją we współczesnym życiu kulturalnym
    -Zna zaawansowane narzędzia wyszukiwawcze ukierunkowane na wiedzę i źródła filologiczne
    -Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i intelektualnej
    UMIEJĘTNOŚCI
    -Wszechstronnie i swobodnie operuje informacjami ze źródeł pisanych i elektronicznych
    -Samodzielnie zdobywa wiedzę, poszerza umiejętności badawcze oraz planuje projekty badawcze
    -Twórczo wykorzystuje wiedzę literaturoznawczą, językoznawczą i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji
    -Umiejętnie argumentuje i uzasadnia własne tezy, formułuje rozwiniętą krytykę, samodzielnie odpowiada na krytykę
    -Samodzielnie analizuje i interpretuje tekst literacki, konfrontuje oraz komentuje tezy pochodzące z różnych tekstów
    -Analizuje i porównuje złożone stanowiska metodologiczne w zakresie badań literatury oraz badań nad językiem, wskazuje zawarte w nich założenia, tezy i argumenty
    -Potrafi dokonać wyboru stanowiska metodologicznego w pracy naukowo-badawczej
    -Określa znaczenie i wartość stawianych tez dla badanego problemu lub sposobu argumentacji
    -Wykrywa złożone zależności między refleksją literaturoznawczą i językoznawczą a procesami społecznymi i kulturowymi
    -Rozpoznaje typowe sposoby argumentacji w wypowiedziach ustnych i pisemnych
    -Formułuje w mowie i na piśmie problemy literackie i językowe, stawia tezy i krytycznie je komentuje w formie eseju i rozprawy
    -Rozróżnia style, konwencje, poetyki i typy estetyki literackiej
    -Samodzielnie dokonuje oceny wartości artystycznej i poznawczej dzieła literackiego
    -W oparciu o metodę monograficzną przygotowuje i pisze opracowania na podstawie samodzielnie dobranej literatury, stosując oryginalne podejścia i uwzględniając klasyczne i nowe osiągnięcia w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa
    -Samodzielnie analizuje i interpretuje teksty artystyczne, publicystyczne i użytkowe z różnych epok zarówno z perspektywy diachronicznej, jak i synchronicznej
    -Potrafi tworzyć i redagować teksty należące do różnych odmian języka
    -Rozpoznaje sytuacje komunikacyjne i swoją wypowiedzią osiąga zamierzony cel komunikacyjny
    -Posługuje się terminologią literaturoznawczą i językoznawczą w wybranym języku obcym
    KOMPETENCJE SPOŁECZNE
    -Zna zakres posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego
    -Samodzielnie podejmuje i inicjuje działania zawodowe; planuje i organizuje ich przebieg
    -Prowadzi samodzielną i zespołową pracę badawczą umożliwiającą rozwój naukowy i podnoszenie kwalifikacji zawodowych
    -Dostrzega i rozumie etyczne wymagania związane z wykonywaną pracą badawczą i publikacyjną, odpowiedzialnie je spełnia
    -Jest uczestnikiem życia społecznego i kulturalnego
    -Współtworzy rzeczywistość humanistyczną własnego środowiska
    -Odbiera i interpretuje różnorodne symbole kultury
    Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
    Rozumie znaczenie refleksji humanistycznej dla formowania się i jakości relacji społecznych
    PRAKTYKI
    Program studiów nie przewiduje obligatoryjnych praktyk.
    Student powinien zaliczyć wszystkie przedmioty zgodnie z obowiązującym planem studiów i programem nauczania (wykłady, ćwiczenia). Wszystkie przedmioty kończą się zaliczeniem lub egzaminem. Student zobowiązany jest do złożenia pracy dyplomowej i zdania egzaminu dyplomowego.
    Dostęp do dalszych studiów: prawo do ubiegania się o stopień naukowy doktora, prawo do ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe
    Posiadane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe(o ile to możliwe): Absolwent posiada wszechstronne wykształcenie humanistyczne i gruntowną wiedzę z zakresu filologii polskiej. Uzyskane umiejętności, sprawności i wiedza pozwalają absolwentowi pełnić rolę animatora badań literaturoznawczych i językoznawczych oraz popularyzacji tradycji i dziedzictwa kulturalnego. Absolwent jest przygotowany do podejmowania wyzwań badawczych i kontynuowania edukacji na studiach doktoranckich. Wybór specjalności edytorstwo tekstów pozwala absolwentowi na zdobycie wszechstronnej wiedzy z zakresu szeroko pojętego edytorstwa tekstów, stąd w treściach programowych występują zagadnienia dotyczące źródłoznawstwa, tekstologii, edytorstwa oraz poligrafii, jak również kultury i zasad pisowni języka polskiego. Z uwagi na warsztatowy charakter specjalności szczególny nacisk położono na zajęcia praktyczne (ćwiczenia, laboratoria) warunkujące dobre przygotowanie absolwenta do pracy nad edycją tekstów.

Więcej szczegółów na rekrutacja.uwm.edu.pl

Plan studiów

Semestr 1

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
I - Wymagania ogólne
Technologie informacyjne w humanistyce
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Teoria kultury
3,5
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Warsztaty translatorskie
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
III - Kierunkowe
Elementy kultury języka polskiego
1
ZAL-O
Ćwiczenia
15
Językoznawstwo ogólne
2
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Metodologia badań literackich
2
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Nurty i style literacko-artystyczne
2,5
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
30
Seminarium magisterskie i praca dyplomowa
4
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Wybrane zagadnienia analizy dzieła literackiego
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Wybrane zagadnienia gramatyki języka polskiego
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Korekta i praca z tekstem
1
ZAL-O
Ćwiczenia
20
Podstawy współczesnego edytorstwa
1
ZAL-O
Wykład
20
Tekstologia
1,5
EGZ
Wykład
30
Wstęp do poligrafii i drukarstwa
1
ZAL-O
Ćwiczenia
20
Źródłoznawstwo
1
ZAL-O
Ćwiczenia
10
VII - Inne
Ergonomia
0,25
ZAL
Wykład
2
Etykieta
0,5
ZAL
Wykład
4
Ochrona własności intelektualnej
0,25
ZAL
Wykład
2
Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
0,5
ZAL
Wykład
4
SUMA
30,0

Semestr 2

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
I - Wymagania ogólne
Wykład ogólnowydziałowy
2
ZAL-O
Wykład
30
III - Kierunkowe
Komparatystyka literacka
2
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Kreatywne pisanie
1
ZAL-O
Ćwiczenia
15
Metodologia badań językoznawczych
3
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Metodologia badań literackich
2
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
0
15
Nurty i style literacko-artystyczne
3
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
30
Problemy leksykologii
2
ZAL-O
Ćwiczenia
15
Seminarium magisterskie i praca dyplomowa
3
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Wystąpienia publiczne
1
ZAL-O
Ćwiczenia
15
Życie literackie po 1989 roku
3
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Edycja tekstów staropolskich
1
ZAL-O
Ćwiczenia
20
Historia książki
1
ZAL-O
Wykład
10
Komputerowe opracowanie tekstu
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Redakcja naukowa i techniczna
1
ZAL-O
Ćwiczenia
20
Zasady pisowni języka polskiego
1
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
V - Specjalizacyjne
Wykład monograficzny
2
ZAL-O
Wykład
30
SUMA
30,0

Semestr 3

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
III - Kierunkowe
Antropologia literatury
2
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Dialektologia
3
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Filozofia a literatura
3
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Historia języka polskiego
4
ZAL-O
EGZ
Ćwiczenia
Wykład
15
15
Kreatywne pisanie
1
ZAL-O
Ćwiczenia
15
Literatura i kultura popularna
4
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Seminarium magisterskie i praca dyplomowa
4
ZAL-O
Pracownia magisterska
30
Wprowadzenie do semantyki
2
ZAL-O
Wykład
15
Życie literackie po 1989 roku
4
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Komputerowe opracowanie tekstu
1
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Prawo autorskie w Polsce i Unii Europejskiej
1
ZAL-O
Ćwiczenia
20
Publikacja tekstów w Internecie
1
ZAL-O
Ćwiczenia
30
SUMA
30,0

Semestr 4

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
I - Wymagania ogólne
Wykład ogólnowydziałowy
2
ZAL-O
Wykład
30
III - Kierunkowe
Eseistyka literacka i filozoficzna
4,5
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Język wartości
1
ZAL-O
Wykład
15
Literatura i kultura popularna
4
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Pragmatyka językoznawcza
2
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Seminarium magisterskie i praca dyplomowa
9
ZAL-O
Pracownia magisterska
30
Zagadnienia językoznawstwa komputerowego
1
ZAL-O
Wykład
15
Edycja tekstów XX-wiecznych
1
ZAL-O
Ćwiczenia
30
V - Specjalizacyjne
Wykład monograficzny
2
ZAL-O
Wykład
30
VI - Praktyka
Praktyka zawodowa
6
ZAL-O
Praktyki zawodowe
160
SUMA
32,5