Komunikacja wizerunkowa - studia drugiego stopnia stacjonarne

Wydział Humanistyczny

Czas trwania

Uzyskiwany dyplom

2-lata (4 semestry)

Magister kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna

Oferta rekrutacyjna

    Warunki przyjęcia na studia: Warunkiem ubiegania się o przyjęcie na studia jest posiadanie dyplomu ukończenia studiów pierwszego stopnia. Głównym kryterium jest ranking ostatecznego wyniku studiów – bez wyrównania do pełnej oceny, w ramach określonego limitu miejsc.
    Wymagania programowe: Efekty kształcenia zostały określone w Uchwale Nr 673 Senatu UWM w Olsztynie z dnia 6 marca 2015 roku w sprawie zmiany Uchwały Nr 187 Senatu UWM w Olsztynie z dnia 26 marca 2013 roku zmieniającej Uchwałę Nr 916 Senatu UWM w Olsztynie z dnia 27 kwietnia 2012 roku dla poziomów i profili kształcenia na kierunkach prowadzonych w Uniwersytecie.
    Studia drugiego stopnia trwają 2 lata (4 semestry) i mają profil ogólnoakademicki. Liczba punktów ECTS jest nie mniejsza niż 120. Kierunek studiów mieści się w obszarze nauk społecznych i humanistycznych.
    KWALIFIKACJE ABSOLWENTA
    Absolwent posiada podstawy ogólnej wiedzy humanistycznej z elementami nauk społecznych, nauk o mediach oraz wiedzę z zakresu środków masowego przekazu i komunikacji społecznej, a także zajęcia warsztatowe. Poprawnie posługuje się słowem mówionym i pisanym, a także posiada rozszerzenie kompetencje komunikowania się z mediami. Jest przygotowany do wykorzystania zdobytej wiedzy w relacjach interpersonalnych. Absolwent posiada umiejętności specjalistyczne, zdobyte podczas zajęć i praktyk w różnych mediach, a także przygotowanie teoretyczne, pozwalające na sprawność opisu i diagnozowania poszczególnych elementów komunikacji. Jest wyposażony w aparat wiedzy pozwalający analizować i współtworzyć zasady i formy funkcjonowania mediów we współczesnym społeczeństwie informacyjnym. Cechuje go wysoka sprawność językowa, biegłość w posługiwaniu się różnymi gatunkami wypowiedzi dziennikarskiej i szeroko pojęte kompetencje humanistyczne, szczególnie zdobywanie i biegłe wykorzystywanie kompetencji komunikacyjnych w różnych obszarach rzeczywistości społecznej. Posiada umiejętność posługiwania językiem specjalistycznym właściwym dla nauki o mediach oraz znajomością nowoczesnych technologii informacyjnych. Absolwent przygotowany jest do podejmowania wyzwań badawczych i do kontynuowania edukacji na studiach trzeciego stopnia.
    Do uzyskania kwalifikacji studiów II stopnia wymagane są wszystkie poniższe efekty kształcenia.
    Po ukończeniu studiów drugiego stopnia absolwent:
    1. W kategorii wiedzy:
    - Zna i rozumie na poziomie rozszerzonym rolę mediów w kształtowaniu życia społecznego i kultury,
    - Ma uporządkowaną pogłębioną, wiedzę szczegółową w obszarze nauki o mediach, w relacji do pokrewnych dyscyplin naukowych zajmujących się badaniem zjawiska komunikacji i komunikowania się,
    - Zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w nauce o mediach i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych zajmujących się badaniem zjawiska komunikacji,
    - Ma szeroką wiedzę o metodach i narzędziach badawczych wykorzystywanych w pracy dziennikarza,
    - Zna terminologię medialną, historyczną, literacką i językoznawczą w wybranym języku obcym,
    - Ma usystematyzowaną i poszerzoną wiedzę o normach i regułach prawnych i etycznych organizujących struktury medialne i społeczne,
    - Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju mediów, rozumie ich społeczno-polityczne i ekonomiczno-technologiczne uwarunkowania, oraz najnowsze stanowiska badawcze w tym zakresie,
    - Dokładnie zna i rozumie historię oraz zależności pomiędzy systemami medialnymi w Polsce i na świecie,
    - Ma pogłębioną wiedzę na temat tendencji rozwojowych i uwarunkowań funkcjonowania współczesnych mediów masowych i ich rolę w różnych aspektach funkcjonowania nowoczesnego społeczeństwa informacyjnego,
    - Ma rozbudowaną wiedzę o relacjach zachodzących między strukturami i instytucjami społecznymi, posiada wiedzę o instytucjach kulturalnych i życiu kulturalnym,
    - Ma poszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania struktur medialnych i ich roli w funkcjonowaniu nowoczesnego społeczeństwa,
    - Ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi badań nad mediami w aspekcie całego procesu komunikacyjnego oraz interdyscyplinarności tego typu procedur badawczych,
    - Zna gruntownie strategie argumentacyjne właściwe dla dziennikarstwa i komunikacji społecznej,
    - Ma szeroką znajomość dyskursu publicznego i możliwość jego analizy; rozumie zależności między kształtowaniem się form i stylów komunikacji werbalnej a zmianami w społeczeństwie informacyjnym, zwłaszcza w odniesieniu do nowych mediów,
    - Wykorzystuje zaawansowane narzędzia wyszukiwawcze ukierunkowane na naukę o mediach. Zna dokładne metody interpretacji tekstów medialnych, historycznych i literackich,
    - Zna zasady publikacji tekstu medialnego i ma pogłębione informacje o odbiorcach i użytkownikach mediów,
    - Zna zasady komunikacji wizualnej lub audiowizualnej,
    - Ma pogłębioną wiedzę na temat warsztatu pracy dziennikarza zatrudnionego w prasie, radiu, telewizji, portalach internetowych, zna zasady tworzenia materiałów dziennikarskich do różnego typu mediów,
    - Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu bhp, ergonomii, etykiety, praw ochrony własności intelektualnej; rozumie znaczenie aktywności fizycznej na co dzień lub ma wiedzę na temat etyki zawodu dziennikarza.
    2. W kategorii umiejętności:
    - Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych,
    - Potrafi wykorzystać poszerzoną wiedzę teoretyczną z zakresu nauki o mediach oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych, kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych w celu analizowania, interpretowania procesów komunikacyjnych,
    - Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin nauk społecznych i humanistycznych oraz jej zastosowania w typowych sytuacjach profesjonalnych,
    - Umie formułować i wyrażać własne poglądy i idee w ważnych sprawach społecznych i światopoglądowych,
    - Posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych oraz przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim oraz języku uznawanym za podstawowy dla reprezentowanej dyscypliny humanistycznej, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie studiowanej dyscypliny,
    - Czyta i interpretuje skomplikowane i rozbudowane teksty publicystyczne, literackie, historyczne, medialne i krytyczne,
    - Samodzielnie zdobywa i poszerza wiedzę,
    - Poprawnie stosuje poznaną terminologię medialną, historyczną, politologiczną, literacką i językoznawczą,
    - Poprawnie projektuje definicje własnych terminów używanych w swoich wypowiedziach,
    - Pisze rozbudowane teksty na podstawie samodzielnego doboru literatury; tworzy strategie argumentacyjne,
    - Samodzielnie tłumaczy z języka obcego na wybrany język obcy trudny tekst medialny, historyczny, literacki,
    - Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań medioznawczych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; potrafi wnioskować, opracować oraz przedstawić wyniki badań, jak również wskazać dalsze ich etapy i kierunki,
    - Konstruuje argumentacje odwołując się do współczesnej przestrzeni medialnej, politologicznej i historycznej,
    - Potrafi korzystać z szerokiej wiedzy na temat nowych mediów, mediów społecznościowych, mediów cyfrowych, Web 2.0, dziennikarstwa internetowego,
    - Potrafi ocenić przydatność większości dostępnych metod interpretacyjnych,
    - Ma umiejętności organizacyjne pozwalające działać w sposób profesjonalny,
    - Rozumie różnice pomiędzy funkcjami poszczególnych mediów; wykrywa złożone zależności między nimi,
    - Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z różnych źródeł,
    - Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w nauki o mediach, komunikacji społecznej, historii i politologii,
    - Posługuje się wybranym nowożytnym językiem obcym w zakresie studiowanej dyscypliny,
    - Potrafi posługiwać się normami etycznymi w wykonywanej działalności, posiada umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy z zakresu bhp, ergonomii, etykiety, ochrony praw własności oraz kultury fizycznej w życiu zawodowym i prywatnym.
    3. W kategorii kompetencji społecznych:
    - Potrafi doskonalić wiedzę i umiejętności, zwłaszcza przez lekturę literatury, źródeł historycznych, czasopism branżowych oraz portali internetowych. Inspiruje innych do uczenia i działania,
    - Uznaje samokształcenie za standard oraz kompetencję niezbędną na rynku pracy. Jest przedsiębiorczy i zaangażowany w projekty społeczne,
    - Uczestniczy w życiu kulturalnym, społecznym; jest zainteresowany działalnością organizacji branżowych oraz procesami profesjonalizacji,
    - Dostrzega rolę mediów we współczesnym świecie i poddaje ją świadomej diagnozie,
    - Świadomie podchodzi do wytworów kultury popularnej i produkcji kulturalnej, dostrzega i formułuje problemy z tym związane,
    - Potrafi współpracować w grupie; jest odpowiedzialny za współpracowników; jest aktywny,
    - Student potrafi świadomie korzystać ze zdobytej wiedzy z zakresu bhp, ergonomii, etykiety, praw ochrony własności intelektualnej i kultury fizycznej; docenia ważność problematyki związanej z tymi obszarami wiedzy i ma potrzebę ciągłego rozwoju w wymienionych dziedzinach,
    - Samodzielnie podejmuje i inicjuje projekty dziennikarskie i badawcze; kieruje grupą,
    - Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju kulturalnego,
    - Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmian stanowiska w obliczu dostępnych argumentów,
    - Świadomie pielęgnuje własne przekonania i potrafi interpretować je w przestrzeni humanistycznej, społecznej i medialnej oraz poddać analizie krytycznej.
    PRAKTYKI
    Praktyki są integralną częścią studiów realizowanych zgodnie z planem studiów. Studenta obowiązuje odbycie praktyki zawodowej w wymiarze minimum 160 godzin/nie krócej niż 4 tygodnie. Zasady i formy odbywania praktyk ustala jednostka uczelni prowadząca kształcenie.
    Cele praktyk:
    - konfrontowanie wiedzy teoretycznej zdobytej na studiach z umiejętnościami praktycznymi,
    - zapoznanie z funkcjonowaniem redakcji: prasowych, radiowych i telewizyjnych, portali internetowych, biur rzeczników prasowych, agencji reklamowych, agencji PR,
    - zapoznanie z warsztatem dziennikarza prasowego, radiowego i telewizyjnego,
    - nauka pracy w zespole,
    - kształtowanie poczucia odpowiedzialności za powierzone zadania.
    Podczas trwania praktyki student powinien wykazać się wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami społecznymi odpowiednimi do powierzonego stanowiska i zadań. W ramach zadań szczegółowych student powinien poznać specyfikę instytucji, w której odbywa się praktyka i fakt ten udokumentować w dzienniku praktyk.
    Przykładowe miejsca odbywania praktyki:
    - media, biura rzeczników prasowych, agencje reklamowe, agencje Public Relations.
    Forma zaliczenia praktyki:
    Zaliczenie praktyk odbywa się na podstawie przedłożonej pełnej dokumentacji praktyki (konspekty oraz uzupełniony i opieczętowany dzienniczek praktyk), na podstawie udokumentowania przepracowania odpowiedniej liczby godzin oraz pozytywnej opinii wystawionej przez opiekuna praktyk.
    Student powinien zaliczyć wszystkie przedmioty zgodnie z obowiązującym planem studiów i programem nauczania (wykłady, ćwiczenia). Wszystkie przedmioty kończą się zaliczeniem lub egzaminem. Student zobowiązany jest do złożenia pracy dyplomowej i zdania egzaminu dyplomowego.
    Dostęp do dalszych studiów: prawo do ubiegania się o stopień naukowy doktora, prawo do ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe
    Posiadane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe(o ile to możliwe): Obszary zatrudnienia absolwentów to: prasa, radio, telewizja i portale internetowe, a także organy użyteczności publicznej, organizacje samorządowe i pozarządowe, agencje reklamowe, promocyjne i Public Relations, instytucje prowadzące edukację medialną, działalność informacyjną, a także badania nad mediami. Absolwent jest przygotowany do wykonywania zawodu dziennikarza, a także innych, związanych z szeroko pojętą dziedziną komunikacji społecznej. Absolwent specjalności komunikacja wizerunkowa jest przygotowany do pełnienie następujących funkcji: doradca w zakresie komunikacji w przedsiębiorstwach i firmach komercyjnych; doradca kreujący wizerunek osób publicznych organizacji i instytucji; pracownik działów PR; trener w zakresie PR; rzecznik prasowy instytucji komercyjnych, politycznych itp.; specjalista z zakresu Media Relations; doradca w zakresie prezentacji osobistej i negocjacji; organizator wydarzeń specjalnych (tzw. eventów).

Więcej szczegółów na rekrutacja.uwm.edu.pl

Plan studiów

Semestr 1

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
I - Wymagania ogólne
Język obcy- warsztat specjalistyczny
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
II - Podstawowe
Główne nurty kultury polskiej i światowej XX I XXI wieku
2
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
30
15
Psychologia społeczna
4
EGZ
Wykład
30
Współczesne normy gramatyczne
2
EGZ
Wykład
30
III - Kierunkowe
Dziennikarstwo a literatura faktu
2
ZAL-O
Wykład
30
Metody i techniki badania rynku mediów
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Polska publicystyka polityczna
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Produkcja internetowa treści video
2,5
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Publicystyka społeczno-kulturalna
3
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Seminarium magisterskie i praca dyplomowa
5
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Wykład monograficzny
2
ZAL-O
Wykład
30
VII - Inne
Ergonomia
0,25
ZAL
Wykład
2
Etykieta
0,5
ZAL
Wykład
4
Ochrona własności intelektualnej
0,25
ZAL
Wykład
2
Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
0,5
ZAL
Wykład
4
SUMA
30,0

Semestr 2

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
I - Wymagania ogólne
Język obcy- warsztat specjalistyczny
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Technologie informacyjne
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
II - Podstawowe
Metody badań medioznawczych
2
EGZ
Wykład
15
Stosunki międzynarodowe
2
EGZ
Wykład
30
III - Kierunkowe
Dyskurs medialny
2
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
30
15
Media lifestylowe w Polsce i na świecie
2
ZAL-O
Ćwiczenia
15
Seminarium magisterskie i praca dyplomowa
5
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Warsztat reportera radiowego
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Warsztat reportera telewizyjnego
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Środowisko pracy dziennikarza
1
ZAL-O
Ćwiczenia
15
IV - Specjalnościowych
Gatunki wypowiedzi w PR
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
PR korporacyjny
2
ZAL-O
Wykład
30
Podstawy komunikacji wizerunkowej
2
ZAL-O
Wykład
30
Prawo mediów w komunikacji wizerunkowej
2
EGZ
Wykład
30
SUMA
30,0

Semestr 3

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
II - Podstawowe
Historia integracji europejskiej
2
EGZ
Wykład
30
Społeczne i kulturowe oddziaływanie języka mediów
2
EGZ
Wykład
30
III - Kierunkowe
Dziennikarstwo śledcze
1
ZAL-O
Ćwiczenia
15
Film polski – tradycja i współczesność
1
ZAL-O
Ćwiczenia
15
Gatunki publicystyczne w praktyce
2
EGZ
Wykład
30
Historia mediów: polityka, kultura, ludzie
1
ZAL-O
Wykład
15
Opinia publiczna
2
ZAL-O
Wykład
30
Organizacja i zarządzanie mediami
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Pragmatyka językowa
2
ZAL-O
Wykład
30
Seminarium magisterskie i praca dyplomowa
5
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Warianty cyfrowej enkulturacji
2
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
IV - Specjalnościowych
Etykieta komunikacyjna i wizerunkowa w pracy dziennikarza
2
ZAL-O
Wykład
30
Kryzysowe Public Relations
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Lobbing i PR
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Strategie komunikacyjne w biznesie
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
SUMA
30,0

Semestr 4

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
III - Kierunkowe
Komunikowanie międzykulturowe i międzynarodowe
2
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Kreowanie fabuł audiowizualnych
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Prawo prasowe
2
EGZ
Wykład
30
Reportaż polski w XXI w.
2
ZAL-O
Wykład
30
Seminarium magisterskie i praca dyplomowa
5
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Sztuka dyplomacji
1
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
15
Sztuka negocjowania
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
IV - Specjalnościowych
Branding
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Diagnostyka komunikacji
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Narzędzia komunikacji wizerunkowej
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Retoryka reklamy
2
ZAL-O
Wykład
30
VI - Praktyka
Praktyka zawodowa
6
ZAL
Praktyki zawodowe
160
SUMA
30,0