Rekultywacja środowiska - studia drugiego stopnia stacjonarne

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa

Czas trwania

Uzyskiwany dyplom

1,5-roczne (3 semestry)

Magister Inżynier kierunek Ochrona Środowiska

Oferta rekrutacyjna

    Warunki przyjęcia na studia: Warunkiem ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia – magisterskie jest posiadanie dyplomu ukończenia studiów co najmniej pierwszego stopnia (zawodowych) tego samego lub pokrewnego kierunku studiów. Kryterium kwalifikacji stanowił ranking ostatecznego wyniku studiów I stopnia w ramach określonego limitu miejsc.
    Wymagania programowe: Efekty kształcenia zostały określone w Uchwale nr 916 Senatu Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie z dnia 27 kwietnia 2012 r., z późn. zm., w sprawie określenia efektów kształcenia dla poziomów i profili kształcenia na kierunkach prowadzonych w Uniwersytecie.
    Studia drugiego stopnia trwają nie krócej niż 3 semestry. Liczba godzin zajęć nie powinna być mniejsza niż 800. Liczba punktów ECTS nie powinna być mniejsza niż 90.
    Kierunek studiów mieści się w obszarze nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjne oraz nauk przyrodniczych.
    KWALIFIKACJE ABSOLWENTA
    Absolwent posiada rozszerzoną – w stosunku do studiów pierwszego stopnia – wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych i nauk o środowisku, a także nauk technicznych, rolniczych lub leśnych, o planowanie przestrzenne i metodyki badań środowiskowych oraz wykazuje się biegłością w wybranej specjalności. Absolwent posiada wiedzę i umiejętności pozwalające na samodzielne rozwiązywanie problemów z zakresu ochrony i kształtowania środowiska w ujęciu lokalnym, regionalnym, krajowym i globalnym – również w niestandardowych sytuacjach – a także umie wydawać opinie na podstawie niekompletnych lub ograniczonych informacji z zachowaniem zasad prawnych, ekonomicznych i etycznych. Umie porozumiewać się w sprawach ochrony środowiska zarówno ze specjalistami jak i niespecjalistami, a także organizować pracę grupową i kierować pracą zespołów. Absolwent posiada umiejętności umożliwiające podjęcie pracy w instytutach badawczych, instytucjach zintegrowanego zarządzania oraz ochrony środowiska, przemyśle, rolnictwie, administracji państwowej i samorządowej Absolwent ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia i rozwoju zawodowego oraz jest przygotowany do podejmowania wyzwań badawczych i podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).
    Do uzyskania kwalifikacji II stopnia wymagane są wszystkie poniżej wymienione efekty kształcenia.
    1) W kategorii wiedza, student:
    a) Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii i chemii dotyczącą funkcjonowania środowiska
    b) Ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną z zakresu ochrony środowiska
    c) Ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska
    d) Ma pogłębioną wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych o funkcjonowaniu organizmów żywych w środowisku.
    e) Wykazuje znajomość zaawansowanych metod oznaczania i oceny zanieczyszczenia środowiska.
    f) Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
    g) Ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
    h) Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej, potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
    i) Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości z zakresu ochrony środowiska
    j) Zna metody statystyczne oraz specjalistyczne narzędzia informatyczne
    k) Ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze problemów z zakresu ochrony środowiska w obszarze nauk przyrodniczych oraz rolniczych
    l) Zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
    m) Ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich z zakresu ochrony środowiska
    n) Wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
    o) Identyfikuje i ocenia przyrodnicze i kulturowe walory krajobrazowe
    p) Wykazuje znajomość metod zapobiegania i odwracania niekorzystnych przekształceń środowiska wodnego
    2) W kategorii umiejętności, student:
    a) Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla ochrony środowiska
    b) Posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
    c) Rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
    d) Samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu ochrony środowiska
    e) Samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na jakość środowiska przyrodniczego oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji
    f) Posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań, w tym technik i technologii z zakresu ochrony środowiska
    g) Ocenia wady i zalety podejmowanych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów związanych z ochroną środowiska
    h) Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym z zakresu ochrony środowiska
    i) Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym w zakresie ochrony środowiska
    j) Ma umiejętności językowe w zakresie ochrony środowiska
    k) Biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu ochrony środowiska w obszarze nauk przyrodniczych, ścisłych oraz rolniczych
    l) Samodzielnie planuje własną karierę naukową lub zawodową
    m) Potrafi dokonać oceny środowiska, jego przydatności użytkowej i przyrodniczej oraz stanu dewastacji
    3) W kategorii kompetencje społeczne, student:
    a) Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
    b) Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
    c) Potrafi odpowiednio określić priorytety ochronie środowiska służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
    d) Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z ochroną i kształtowaniem środowiska
    e) Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego
    f) Posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony i kształtowania środowiska
    g) Ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie ochrony środowiska
    h) Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
    i) Wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
    j) Prawidłowo identyfikuje stan środowiska i rozstrzyga dylematy związane z jego skażeniem, zagrożeniami i technikami odnowy
    PRAKTYKA
    Praktyka dyplomowa - magisterska, poświęcona wykonaniu pracy dyplomowej, trwająca 4 tygodnie, w terminach uzgodnionych z promotorem. Efektem odbycia praktyki, poza zdobyciem specjalistycznych umiejętności są dane i materiały źródłowe do napisania dysertacji.
    Student powinien zaliczyć wszystkie przedmioty zgodnie z obowiązującym planem i programem studiów (wykłady, ćwiczenia, laboratoria, zajęcia projektowe). Wszystkie przedmioty kończą się zaliczeniem lub egzaminem. Student zobowiązany jest do złożenia pracy dyplomowej i zdania egzaminu dyplomowego.
    Dostęp do dalszych studiów: prawo do ubiegania się o stopień naukowy doktora, prawo do ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe
    Posiadane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe(o ile to możliwe): Absolwent może podjęć pracę w administracji, przemyśle, rolnictwie, instytucjach badawczych i kontrolnych, szkolnictwie (po ukończeniu specjalności nauczycielskiej - zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela), administracji, oraz instytucjach zajmujących się szeroko pojętą ochroną środowiska. Jest przygotowany do ustawicznego kształcenia i rozwoju zawodowego oraz do podejmowania pracy badawczej.

Więcej szczegółów na rekrutacja.uwm.edu.pl

Plan studiów

Semestr 1

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
I - Wymagania ogólne
Język obcy
2
ZAL-O
Ćwiczenia
30
Przedmiot w ramach modułu humanistyczno-społecznego 2
2
ZAL-O
Wykład
30
Technologie informacyjne w ochronie środowiska
2
ZAL
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia komputerowe
10
20
II - Podstawowe
Statystyka i modelowanie w naukach o środowisku
3
ZAL
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia komputerowe
15
30
III - Kierunkowe
Biochemia gleby
3
ZAL
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia laboratoryjne
15
30
Chemia fizyczna
3,5
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia laboratoryjne
15
30
IV - Specjalnościowych
Analiza instrumentalna
2,5
ZAL
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
15
30
Kształtowanie i ochrona krajobrazu
2
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia projektowe
10
15
Rekultywacja ekosystemów wodnych
2,5
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia audytoryjne
10
20
V - Specjalizacyjne
Specjalizacyjne seminarium magisterskie
3
ZAL-O
Seminarium magisterskie
45
VI - Praktyka
Praktyka dyplomowa
4
ZAL
Praktyki
0
VII - Inne
Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
0,5
ZAL
Wykład
4
SUMA
30,0

Semestr 2

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
III - Kierunkowe
Ekotoksykologia
4
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia laboratoryjne
15
30
Planowanie przestrzenne
4
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia
30
15
IV - Specjalnościowych
Bioremediacja
3
ZAL
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia laboratoryjne
15
30
Fitotechnologie w rekultywacji środowiska
1,5
ZAL
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia laboratoryjne
10
15
Ochrona i renaturyzacja mokradeł
2
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia laboratoryjne
10
20
Praca magisterska
13
ZAL
Pracownia magisterska
0
Rewitalizacja terenów poprzemysłowych
2
ZAL
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia projektowe
10
30
Systemy informacji o środowisku
2
ZAL-O
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia komputerowe
10
20
V - Specjalizacyjne
Specjalizacyjne seminarium magisterskie
3
ZAL-O
Seminarium magisterskie
45
VII - Inne
Ergonomia
0,25
ZAL
Wykład
2
Etykieta
0,5
ZAL
Wykład
4
Informacja patentowa
0,5
ZAL
Wykład
4
Ochrona własności intelektualnej
0,25
ZAL
Wykład
2
SUMA
36,0

Semestr 3

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
I - Wymagania ogólne
Przedmiot w ramach modułu humanistyczno-społecznego 2
2
ZAL-O
Wykład
30
III - Kierunkowe
Geografia zasobów środowiska
3,5
EGZ
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia audytoryjne
30
15
Polityka ochrony środowiska
2,5
ZAL
ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia audytoryjne
30
15
Przedsiębiorczość w ochronie środowiska
1
ZAL-O
Wykład
15
IV - Specjalnościowych
Moduł I
1,5
ZAL
ZAL-O

Wykład
Ćwiczenia komputerowe
Ćwiczenia laboratoryjne
10
15
15
Moduł II
1,5
ZAL-O
ZAL-O

Wykład
Ćwiczenia
Ćwiczenia laboratoryjne
10
15
15
Ochrona i rekultywacja gruntów
2
ZAL-O

ZAL-O
Wykład
Ćwiczenia terenowe
Ćwiczenia projektowe
10
15
15
Praca magisterska
13
ZAL
Pracownia magisterska
0
V - Specjalizacyjne
Specjalizacyjne seminarium magisterskie
3
ZAL-O
Seminarium magisterskie
45
SUMA
30,0