Pedagogika wczesnej edukacji - studia drugiego stopnia stacjonarne

Wydział Nauk Społecznych

Czas trwania

Uzyskiwany dyplom

2-lata (4 semestry)

Magister kierunek Pedagogika wczesnej edukacji

Oferta rekrutacyjna

    Warunki przyjęcia na studia: Warunkiem ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia – magisterskie na kierunek jest posiadanie dyplomu ukończenia studiów co najmniej pierwszego stopnia (zawodowych). Zakres kierunków, po których absolwenci mogą ubiegać się o przyjęcie na dany kierunek studiów ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji kandydata uzyskanych w wyniku ukończenia studiów oraz zasady rekrutacji określa rada wydziału, a głównym kryterium jest ranking ostatecznego wyniku studiów – bez wyrównania do pełnej oceny, w ramach określonego limitu miejsc.
    Wymagania programowe: Efekty kształcenia zostały określone w Uchwale nr 699 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 27 marca 2015 roku w sprawie określenia efektów kształcenia dla poziomów i profili kształcenia dla kierunków: administracja i cyfryzacja, analiza i kreowanie trendów, gospodarowanie surowcami odnawialnymi i mineralnymi, gospodarowanie zasobami wodnymi, pedagogika wczesnej edukacji, technologia drewna, zwierzęta w rekreacji, edukacji i terapii.
    Studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika wczesnej edukacji trwające 3 lata (6 semestrów) mają profil ogólnoakademicki. Kierunek przyporządkowano do obszaru wiedzy nauk społecznych oraz nauk humanistycznych. Liczba uzyskanych punktów ECTS wynosi nie mniej niż 180.
    KWALIFIKACJE ABSOLWENTA
    Absolwent: dysponuje podstawową wiedzą ogólnopedagogiczną, psychologiczną oraz szczegółową w zakresie pedagogiki wczesnej edukacji, niezbędną do rozumienia społeczno-kulturowego kontekstu edukacji, realizowania pracy opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej oraz konstruowania własnego rozwoju zawodowego i prowadzenia badań. Absolwent otrzymuje gruntowne przygotowanie merytoryczne i metodyczne do prowadzenia wszelkich form pracy z dziećmi. Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną i praktycznymi umiejętnościami w celu analizowania, interpretowania, projektowania oraz realizacji strategii działań edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych. Na podstawie zdobytych w toku studiów i praktyki profesjonalnych kompetencji absolwent może podjąć pracę w różnych instytucjach edukacyjnych (głównie w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej), opiekuńczych, wychowawczych, prowadzących działalność zgodną z profilem kształcenia. Absolwent legitymuje się kompetencjami językowymi na poziomie B2 zgodnie z kryteriami Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia oraz studiów podyplomowych. Posiada kwalifikacje nauczycielskie, a osiągnięte efekty kształcenia zgodne są ze standardami kształcenia nauczycieli.
    Do uzyskania kwalifikacji studiów I stopnia wymagane są wszystkie poniższe efekty kształcenia. Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia absolwent:
    W zakresie wiedzy:
    • zna elementarną terminologię używaną w pedagogice wczesnej edukacji i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych
    • ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki wczesnej edukacji w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
    • ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia dziecka, ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw
    • zna wybrane koncepcje dziecka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej
    • ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem okresu dzieciństwa
    • ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych podmiotów działalności pedagogicznej i o rządzących nimi prawidłowościach
    • ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach
    • ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłóceń, wykorzystywaną w działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
    • zna podstawowe współczesne teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania dziecka, rozumie różne uwarunkowania tych procesów
    • ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o głównych środowiskach wychowawczych, w których przebiega rozwój dziecka, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
    • zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
    • ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w zakresie właściwym dla studiowanego kierunku, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody; posiada wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej
    • ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki wczesnej edukacji w kontekście innych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę
    • ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
    • ma podstawowa wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej, w tym o specyfice funkcjonowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
    • ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w wybranych obszarach działalności pedagogicznej
    • ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych
    • ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego nauczyciela wczesnej edukacji
    • ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w zakresie etyki zawodu nauczyciela
    W zakresie umiejętności:
    • potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej
    • potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
    • potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki i dyscyplin pokrewnych w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania do nich strategii działań praktycznych
    • potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności nauczycielskie, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT)
    • posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań
    • potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin
    • ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki wczesnej edukacji, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów
    • posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów; potrafi dialogowo rozwiązywać konflikty oraz budować atmosferę bezpieczeństwa i akceptacji uczestników komunikacji
    • potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z pedagogiką wczesnej edukacji; potrafi kierować procesami kształcenia, wychowania i opieki
    • potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych w zakresie wczesnej edukacji; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
    • potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych na etapie wczesnej edukacji, wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
    • potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, w tym dylematy roli nauczyciela; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych
    • potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych nauczyciela wczesnej edukacji
    • potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu; potrafi zaprojektować własny rozwój zawodowy
    W zakresie kompetencji społecznych:
    • ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania zadań nauczyciela, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
    • docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych nauczyciela
    • ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela
    • ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej nauczyciela; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka
    • dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki
    • jest świadomy istnienia etycznego wymiaru badań naukowych prowadzonych w różnych środowiskach edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych
    • jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne dotyczące dziecka i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
    • odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy nauczyciela wczesnej edukacji, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze); ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
    PRAKTYKI
    Student zrealizował praktykę w wymiarze 240 godzin. Celem praktyki było poznanie:
    • funkcjonowania instytucji opieki, zapoznanie się ze specyfiką pracy w instytucji opieki, wychowania i kształcenia dzieci, w której realizowana jest praktyka,
    • nabycie praktycznych umiejętności zawodowych związanych z wykonywaniem obowiązków nauczyciela i opiekuna dzieci, obserwowanie aktywności dzieci, interakcji dorosły (nauczyciel, opiekun) – dziecko oraz działalności opiekuńczo-wychowawczej i dydaktycznej podejmowanej przez nauczyciela; pełnienie roli nauczyciela i opiekuna,
    • kształtowanie krytycznego osądu działań edukacyjnych, dokonywanie analizy i interpretacji zaobserwowanych i doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.
    Student powinien zaliczyć wszystkie przedmioty zgodnie z obowiązującym planem studiów i programem nauczania. Wszystkie przedmioty kończą się zaliczeniem lub egzaminem. Student jest zobowiązany do złożenia pracy dyplomowej i zdania egzaminu dyplomowego.
    Dostęp do dalszych studiów: prawo do ubiegania się o stopień naukowy doktora, prawo do ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe
    Posiadane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe(o ile to możliwe): brak opisu!!!

Więcej szczegółów na rekrutacja.uwm.edu.pl

Plan studiów

Semestr 1

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
SUMA
0

Semestr 2

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
SUMA
0

Semestr 3

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
SUMA
0

Semestr 4

PRZEDMIOT
ECTS
TYP ZALICZENIA ZAJĘCIA
GODZINY
SUMA
0